Η προσαρμογή της βέλτιστης θέσης οδήγησης έχει συχνά μεγαλύτερο αντίκτυπο στην απόδοση του ποδηλάτου από οποιαδήποτε αναβάθμιση εξαρτημάτων (Αεροδυναμικοί τροχοί, ελαφριά εξαρτήματα). Η προστιθέμενη αξία εκφράζεται άμεσα σε καλύτερες επιδόσεις, ταχύτητα ή οδηγική άνεση. Το Bike Fitting έχει να κάνει με το να αφήσουμε τον αναβάτη με το ποδήλατο να αναπτυχθούν μαζί και να πετύχουμε την βέλτιστη απόδοση.
Προτού να ξεκινήσουμε
Η σωστή θέση οδήγησης δεν είναι γενική, αλλά ατομική. Επομένως ένα καλό Bike Fitting λαμβάνει υπόψη και τους δύο παράγοντες. Επομένως πριν την έναρξη αναλύεται η αρχική κατάσταση και των δύο στοιχείων.
1. Τι είδους ποδήλατο είναι και ποια είναι η βασική θέση οδήγησης που σχετίζεται με αυτό
2. Κούρσα, κούρσα με μπάρες τριαθλητικές, τριαθλητικό ποδήλατο
3. Είναι το μέγεθος του ποδηλάτου σωστό ή είναι μικρό ή μεγάλο
4. Ποιές είναι οι μετρήσεις του σώματος του αναβάτη
5. Υπάρχουν ανατομικές ιδιαιτερότητες, περιορισμοί ή ακόμα και συγκεκριμένα συμπτώματα πόνου;
6. Ποιό είναι το είδος προπόνησης ειδικά για το ποδήλατο και ποιους αθλητικούς στόχους επιδιώκει ο αθλητής;
Το ιστορικό αποτελεί την βάση για μία στοχευμένη θέση οδήγησης. Εκτός από την μέτρηση του αναβάτη, οι αθλητές μπορούν να χρησιμοποιήσουν τεστ ευλυγισίας για να δώσουν στον ειδικό πρόσθετες πληροφορίες σχετικά με την τρέχουσα κατάσταση του αθλητή. Οι εξετάσεις αυτές συνιστόνται ιδιαίτερα για πολύ αεροδυναμικές θέσεις οδήγησης ή όταν υπάρχει πόνος.
Διαδικασία
Με βάση αυτές τις πληροφορίες, το πραγματικό Bike Fitting μπορεί τώρα να ξεκινήσει. Κατά κανόνα πρόκειται για μία δυναμική εφαρμογή, δηλαδή ο αθλητής πρέπει να απεικονίζεται όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστικά στην θέση οδήγησης. Για τον σκοπό αυτό, ο αθλητής συνήθως οδηγεί το ποδήλατο του στο προπονητήριο και πλέον αναλύεται από διάφορες οπτικές γωνίες. Για τον Bike Fitter, η εστίαση είναι σε παραμέτρους που επηρεάζουν την κίνηση, όπως η μετάδοση ισχύος, η αποτελεσματικότητά του στο πετάλι, η αεροδυναμική, η σταθερότητα και η κατανομή του βάρους. από την άλλη πλευρά, αυτά πρέπει να ελέγχονται ξανά και ξανά για την ανατομική-λειτουργική δομη φορτίου τους (αξονική σταθερότητα και αρθρώσεις). Ο αθλητής πλέον μετρίεται βήμα προς βήμα σε σχέση με αυτούς τους παράγοντες που επηρεάζουν, και γίνονται οι αντίστοιχες ρυθμίσεις στο ποδήλατο.
Στο Bike Fitting του ποδηλάτου δεν πρόκειται στην πραγματικότητα για την αλλαγή μόνο του ποδηλάτου, αλλα για μία βελτιστοποιημένη αλλαγή στην θέση του αναβάτη και του ποδηλάτου. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα μία μετρήσιμη βελτιστοποίηση απόδοσης στο ποδήλατο. Ο Θοδωρής είναι προπονητής τριάθλου και υπεύθυνος για τα εργομετρικά και Bike Fitting στο Μόναχο της Γερμανίας.
Η ρύθμιση της θέσης οδήγησης πραγματοποιείται σε πολλα διαφορετικά στάδια: Γωνιόμετρο, εκκρεμές, αλφάδι και μέτρο αποτελούν μέρος του βασικού εξοπλισμού κάθε Bike Fitter και μας βοηθάνε να προσαρμόσουμε την θέση οδήγησης για κάθε αναβάτη ξεχωριστά. Εκτός από αυτά τα εργαλεία, εδώ μπορούν επίσης να χρησιμοποιηθούν κάμερες, λέιζερ γραμμής, λογισμικό μέτρησης ή μετρητές ισχύος. Συγκεκριμένα οι περιστροφές του πεταλιού και η απόδοση αναλύονται με ακρίβεια σε κάθε φάση προκειμένου να επιτευχθεί μέγιστη απόδοση ισχύος του πεντάλ.
Όσο περισσότερες ρυθμίσεις πρέπει να γίνουν τόσο πιο περίπλοκη είναι η διαδικασία αυτή. Το σημαντικότερο εδώ είναι να κάνετε μόνο μία αλλαγή κάθε φορά. Εάν κάνετε πολλές ρυθμίσεις ταυτόχρονα, είναι δύσκολο να αντιστοιχίσετε τα θετικά ή τα αρνητικά αποτελέσματα. Μερικές φορές είμαστε περιορισμένοι στις ρυθμίσεις λόγω του κάθε ποδηλάτου ή των μεμονωμένων εξαρτημάτων (Λαιμός, μπάρες τριαθλητικές, παλουκόσελο). Σε αυτές τις περιπτώσεις η αλλαγή κάποιου από τα παραπάνω εξαρτημάτων είναι απαραίτητη αν θέλουμε να πετύχουμε την άριστη θέση οδήγησης με βάση πάντα τους παράγοντες, μετάδοση ισχύος, αεροδυναμική, άνεση.
Στο τέλος του Bike Fitting θα έπρεπε ο αναβάτης να είναι έτοιμος να προσαρμοστεί στην καινούργια θέση οδήγησης. Στην αρχή μπορεί να είναι λίγο άβολη η νέα θέση γιατί το σώμα χρειάζεται λίγο χρόνο μέχρι να προσαρμοστεί στα καινούργια δεδομένα. Στο τέλος μετράμε το ποδήλατο και σας δίνουμε ένα πρωτόκολλο με όλες τις μετρήσεις και αναλύουμε όλες τις αλλαγές που έγιναν.